Vila Nova de Milfontes (Pär)

Hej allihop!

Nu drar snart säsongen 2011 igång och jag har valt att finslipa formen i den numera för eskimå välkända floden ”Rio Mira” i Milfontes på Portugals västkust.

Vi är ett gäng på åtta stycken kanotister som varit här nere i ett par veckor. Jag och min rumskompis Björn står för dom lite längre distans och tröskelpassen medan resten av gänget bara kör snabbhet och starter. Sedan det blev klart att 200meter blir en ny OS-gren så har mer än hälften av sveriges kanotister struntat i att köra mot andra distanser. Lite synd kan jag tycka, men men.

Mellan passen så hänger vi mest på vårt favorit cafe, Café Mabi. Där sitter vi och filosoferar över allt sånt som man inte hinner när man är hemma.
Nu är det snart lunch.

Ha det bra så ses vi till sommaren.

/Pelle

Hatkärlek (Cissi)

Idag ringde klockan 5.45 och jag ville verkligen inte gå upp. Jag ville bara dra täcket över mig och somna om. Ute var det mörkt och ganska kallt men vi hade bestämt att vi skulle paddla kl. 7.00 så det var bara att gå upp och koka gröt och ägg.

När vi kommer ner till klubben så är det högvatten och spegelblank, tur att det är något bra med att gå upp så tidigt. Det är också väldigt skönt att ha träningen avklarad så tidigt och åka hem och äta lite mer frukost och sen krypa ner i sängen.

Idag var det ett tufft pass på programmet. 8×1 min med stilla start och sedan övergång till 500m fart. Så man kan säga att man gör första delen av ett planerat 500m lopp men man lägger av efter 1 min. Det blir ju oftast lite hårdare eftersom man vet att det är slut efter 1 min. Kroppen chockades med mjölksyra så här tidigt så morgonen och jag fick väldigt ont i magen men det kändes dåligt att bryta. Jag hatar att bryta pass! Men tillslut (efter 5 intervaller) så stannade jag och gick upp och sträckte på benen och stod över en intervall. Det blev bättre så jag körde de två sista också.

Känslan i magen är frukstansvärt hemsk. Man vet inte vart man ska ta vägen och det blir verkligen inte bättre av att sitta i kanoten och ta i allt vad man kan. Fast det känns inte under själva intervallen utan smärkan kommer i vilan. Jag har fått det några få gånger tidigare och oftast på roddmaskin. Det är som en hatkärlek de där. Det är underbart att kunna ta ut sig men det är samtidigt en hemsk och jobbig känsla.

Väl hemma efter passet blev det nystekta pannkakor och sen kröp jag ner i sängen och sov lite till. Det är skönt att kunna göra!

Nu har vi bara ett gympass kvar i eftermiddag och imorgon är det vilodag. Vad som händer då återstår att se…

Publicerat i Eskimåvärlden | 1 kommentar

Livet i Florida (Michaela)

Hallå!
Nu är jag och har varit ett tag på plats i Florida med Sveriges främsta kanotelit som träningskompisar. Det är riktigt skönt och superroligt att vara här, jag tränar 2-3 pass om dagen och står i, precis som de andra gör. Det underbara med att vara på ”the Pines” är att här är eliten från så många olika länder, Kanada, Tyskland, Frankrike, Danmark, Norge, you name it! Det är skönt att ibland bara få vara i en miljö där mycket träning, slit och träningsvärk helt plötsligt är normalt.

Jag tränar en hel del tillsammans med de andra svenska tjejerna, främst med Julia Stenstils, det är roligt. Framförallt är det kul att se hur proffsiga många av de äldre är i sitt tränande, det är en ödmjuk och härlig attityd vilket gör att man orkar med passen och påfrestningarna här.

Förutom de svenska härliga tjejerna tränar jag lite med de norska tjejerna, det är toppen att kunna variera sin träningsgrupp. Jag är den enda maratontjejen från Sverige här så på lördag blir det ett långpass med norskorna.

Nog om träning, igår spenderade vi en heldag på stranden, det var roligt och blev väldigt mycket badande, amerikans fotboll kastande och sandslottsbygge, uppe på detta lite solande med en bra bok som jag läser. Jag kan ju passa på att rekommendera den när jag ändå är igång. Paganinikontraktet heter den, den är skriven av paret Ahndoril (Lars Kepler) och är ”uppföljaren” till Hypnotisören. Man behöver inte läsa Hypnotisören för att läsa Paganinikontraktet men jag rekommenderar båda starkt.

Ni som känner mig vet att jag älskar musik och jag har därför, igår, införskaffat mig ett par schyssta fina högtalare här! Supernicigt, nu kan jag utan hämningar dansa och sjunga högt (utan att min röst överröstar musiken) när matdagen är min! 😀:D (annars också såklart)

(angående min hosta så väljer jag att inte nämna det då det suger)

Publicerat i Eskimåvärlden | 1 kommentar

Bilder från de senaste dagarna (Cissi)

Orkar inte skriva en lång text men tänkte lägga in lite bilder som jag kan berätta om.

Susanne & Cissi på restaurang, en fin kväll vid stranden.

Det bjöds på underhållning och vi fick vara med och spela 🙂

En mycket vacker kväll

Dagen därpå hade vi vilodag och vi tog en tur till Godahoppsudden

Vacker tjej & vacker natur!

Så fick jag och Kim äntligen se pingviner

Här har vi en av de roliga pingvinerna 🙂

Bilder från Kim Döse

Filmtajm! (Cissi)

Här kommer den utlovade filmen från Sydafrika.

Publicerat i Eskimåvärlden | Lämna en kommentar

Frukostbuffé, surfing, Cape Town, vinprovning & chill vid stranden (Cissi)

Idag har vi haft vilodag och det känns väldigt bra. För några dagar sedan kom Susanne Gunnarsson ner hit för att hjälpa oss med träningen. Det är väldigt kul att ha henne här och få hennes hjälp. Och som OS guld medaljör känns det som hon kan sin sak.

Vi har tränat åtta dagar utan vila så det är väl inte så konstigt att man är lite trött. Ovanligt fräsch ändå måste jag säga, Antagligen för jag har tränat väldigt bra i höst och vinter. Och det känns ju bra! Denna veckan har ändå varit lite lugnare med ett pass paddling och ett löpning eller gym. Har kört lite hoppträning och annat kul också. Bra med lite annorlunda träning tycker jag.

Under vår vilodag har jag mest ätit känns det som. Vi startade dagen med frukostbuffé på en restaurang som låg precis vid havet. Mycket gott! Därefter tog vi våra surfbrädor och åkte ner till stranden för att surfa. Dock var det väldigt kallt i vattnet 10-12 grader och benen bara domnade bort så det blev inte så mycket surfat.

Efter det åkte vi in till Kapstaden. Men det blev bara ett kort lunchbesök för sen skulle vi hämta Niklas på flygplatsen. Efter det blev det vinprovning på en vingård i närheten. Och efter det lite chill och ännu mera mat vid stranden. Jag har med andra ord njutit av en bra dag men det är konstigt att vilodagarna alltid går så fort. Men ser faktiskt fram emot ett tufft paddelpass imorgon! 8×1 min hårt stårt det på schemat på förmiddagen.

Jag har lovat ett filmklipp härifrån och det kommer snart…

Publicerat i Eskimåvärlden | Lämna en kommentar

Klimpen säger sitt (Cissi)

Här kan ni läsa lite vad Kim har att säga – http://elitportalen.se/kim_dose/

Snabbhet i blåsväder (Cissi)

Solen skiner nog alltid här i Kapstaden men vissa dagar blåser det mer än andra. Idag var en sån jobbig dag när det blåste väldigt mycket. Plus att det var lågvatten på morgonen när vi skulle paddla. Men vi kämpade igenom oss 10 starter i hård vind. Efter det åkte jag och Kim till gymmet för att fortsätta träna. Det är ett väldigt häftigt gym. De har verkligen allt. Massa maskiner, hantlar och skivstänger, kondotionsmaskiner till ett helt kompani, en simbassäng, squashallar, spinningsal och två andra gruppträningssalar. Inget dåligt ställe med andra ord! Ett plus för att det är så trevlig personal också.

Idag körde jag rygg och då körde jag såklart marklyft. Det var svårt att köra tungt och många rep utan mina dragremmar som jag har glömt hemma i Sverige men det fick gå ändå. Råkade dock tappa stången i marken lite och det lät väldigt högt. En kille vänder sig om och tittar på mig och visar men händerna att jag ska lasta på lite till (körde på 115kg). Så kommer han fram och  frågar vad jag maxar i ”deadlift”. Han blir imponerad och tycker jag är en stark tjej! Grejen var den att detta var en personlig tränare på gymmet som hade en klient samtidigt som han gick fram till mig… Han ville nog haft mig som klient istället 😉

Kommer förhoppningsvis ett filmklipp från gymmet lite senare….

På eftermiddagen var det minst lika blåstigt så vi avstod från paddligen och körde löpning istället. Det blev 8x100m max.

Hoppas det slutar blåsa tills imorgon!

Godnatt

Publicerat i Eskimåvärlden | 1 kommentar

Första veckan i Kapstaden (Cissi)

Nu har det snart gått en vecka och jag har börjat vänja mig vid allt här nere i Afrika. Det är lite annorlunda mot hemma och det tar ett tag innan man kommer in i allt. Sen är det alltid lite att fixa innan allt bara rullar på lika bra som hemma. I början var det kanoter som skulle fixas men nu har jag en kanot som fungerar ganska bra. Det är Markus Oscarssons gamla kanot som han har liggande här nere.

För er som undrar så paddlar vi i en flod men häromdagen när det var lugnt ute på havet körde vi ut med tävlingskanoterna där. Vanligtvis blåser det väldigt mycket här annars. Trots lite vind blev vi ändå genomvåta av vågorna som bröt vid strandkanten, men det var kul. Paddlade en bit bort och fick syn på delfiner inte långt bort, paddlade närmre och tittade på dessa fina djur. I floden finns det mest fiskar som hoppar upp precis bredvid och skrämmer en. Det förvånar mig inte om en fisk hoppar ner i kanoten någon gång under vår tid här.

I morse var vi med på en kanottävling på klubben där vi paddlar. Det var jättemycket ungdomar som var med och många var väldigt duktiga. I de äldre klasserna var det inte så många men vi fyra svenska tjejer gjorde ju att det blev en lite större klass.

Efter det åkte vi till en vångård, så nu är vi just hemkomna från ett trevligt lunchbesök som bjöd på god mat. Dock inga kanotistportioner så Gusten fick beställa två (plus att han tog lite från Ilonas mat).

Här i Kapstaden är varmt och skönt och oftast soligt men då och då kommer det lite moln och det kan faktiskt vara skönt. Det brukar vara mellan 25-35 grader varmt. Så det kan vara skönt med ett dopp i poolen eller havet i mellan åt. Men än har vi inte badat i havet, bara känt på det när vi paddlade där. Men om en liten stund ska vi ge oss ut och surfa.

Imorgon är det vilodag men vi har ännu inte bestämt vad som händer. Det återstår och se helt enkelt men det finns en del att göra här. Om inte annat kan det vara skönt att bara ta det lite lugnt på stranden eller vid poolen.

Det var allt för denna gång, bilder kommer en annan dag men har ni några frågor så hojta bara till…

Kram Cissi

Publicerat i Eskimåvärlden | 2 kommentarer

Förberedelser inför resan (Cissi)

Dåligt med blogginlägg sista tiden, jag vet men jag har i alla fall haft sjukt mycket att göra. Jag jobbar väldigt mycket på gymmet i receptionen just nu (45 timmar denna veckan) plus något pass. Sen ska jag hinna med att träna själv och alla förberedelser innan jag åker. Det är alltid mycket som ska fixas innan man ska åka iväg. Särskillt nu när jag blir borta i två månader.

Egentligen skulle jag befunnit mig på skidläger just nu som jag blev inbjuden till av kanotförbundet men var tvungen att tacka nej bara för jag hade så mycket jobb och saker som skulle fixas innan resan. Hade blivit för stressig annars. Men Kim är där och tränar hårt.

Igår fick jag träffa Michaela några timmar som var här på besök, det var verkligen trevligt. Vi tillbringade de flesta timmarna på gymmet där vi hade träningsfest med tävlingar, hög musik och så bjöds det på proteindrinkar. Michaela som är seg och uthållig lyckades vinna bänkpresstävlingen och Joel tog hem herrklassen. Go Eskimå 😀

På tal om förberedelser så förbereder jag mycket inför nästa lördag då vi ska ha Eskimågala också. Ungefär 50 gäster kommer. Det bjuds på 3 rättersmiddag och så blir det prisutdeling och lite annat trevligt.

Ja det var allt för denna gång… godnatt!